Descoperiti Regiunea Nord-Est

Misiunea noastra

ADR este un generator de dezvoltare economico-sociala a Regiunii Nord-Est. ADR elaboreaza si promoveaza strategii, atrage resurse, identifica si implementeaza programe de finantare si ofera servicii pentru stimularea cresterii economice durabile, a parteneriatelor si spiritului antreprenorial.

.....................................................................

Ghidul Investitorului
pentru Regiunea Nord-Est

.....................................................................

Descopera Nord-Estul Romaniei

.....................................................................

Surse de finantare

Viziteaza pagina web dedicata Regio in Regiunea Nord-Est!

Evenimente

Esti aici: ADR Nord-Est

Noutati

Ajutoare de stat: Comisia extinde Cadrul temporar pentru a sprijini in continuare intreprinderile mici si intreprinderile nou-infiintate si pentru a incuraja investitiile private

01/07/2020

Comisia Europeana a adoptat o a treia modificare prin care extinde domeniul de aplicare al Cadrului temporar pentru masuri de ajutor de stat, adoptat la 19 martie 2020 pentru a sprijini economia in contextul pandemiei. Cadrul temporar a fost modificat pentru prima data la 3 aprilie 2020 astfel incat sa se ofere mai multe posibilitati de sprijin public pentru cercetarea, testarea si fabricarea de produse relevante pentru combaterea pandemiei de coronavirus, sa se protejeze locurile de munca si sa se sprijine in continuare economia. La 8 mai 2020, Comisia a extins a doua oara domeniul de aplicare al Cadrului temporar pentru a include masuri de recapitalizare si de datorie subordonata.


Margrethe Vestager, vicepresedinta executiva responsabila cu politica in domeniul concurentei, a declarat: „Microintreprinderile, intreprinderile mici si intreprinderile nou-infiintate au un rol extrem de important in redresarea economica a Uniunii. Acestea au fost afectate in mod deosebit de lipsa de lichiditati provocata de pandemia de coronavirus si se confrunta cu dificultati mai mari in ceea ce priveste accesul la finantare. Astazi am extins cadrul temporar pentru a le permite statelor membre sa sprijine si mai mult aceste intreprinderi. De asemenea, am introdus conditii care sa ofere stimulente investitorilor privati, astfel incat acestia sa participe alaturi de stat in recapitalizari, reducand astfel nevoia de ajutor de stat si riscul de denaturare a concurentei. In cele din urma, reamintim ca ajutoarele de stat nu sunt conditionate de delocalizarea productiei sau a unei alte activitati a beneficiarului dintr-o regiune a Uniunii in alta, intrucat piata Uniunii este unica si reprezinta cel mai mare atu de care dispunem. Continuam sa colaboram indeaproape cu statele membre pentru a ajuta intreprinderile europene sa faca fata acestei crize si sa revina puternic, mentinand in acelasi timp conditii de concurenta echitabile in beneficiul tuturor consumatorilor si intreprinderilor europene.”

Sprijin pentru microintreprinderi si intreprinderi mici, inclusiv pentru intreprinderile nou-infiintate

Scopul principal al Cadrului temporar este de a oferi un sprijin specific intreprinderilor viabile care au intrat in dificultate financiara ca urmare a pandemiei de coronavirus. Prin urmare, societatile care se aflau deja in dificultate inainte de 31 decembrie 2019 nu sunt eligibile pentru a primi ajutoare in temeiul cadrului temporar, dar pot beneficia de ajutor in temeiul normelor existente privind ajutoarele de stat, in special in temeiul Orientarilor privind salvarea si restructurarea. Aceste orientari stabilesc conditii clare potrivit carora aceste societati trebuie sa stabileasca planuri de restructurare solide care sa le permita sa atinga viabilitatea pe termen lung.

In acelasi timp, microintreprinderile si intreprinderile mici (adica cele cu mai putin de 50 de angajati si cu o cifra de afaceri anuala si/sau totalul bilantului anual mai mic sub 10 milioane EUR) au fost afectate in mod deosebit de lipsa de lichiditati cauzata de impactul economic al actualei pandemii de coronavirus, exacerband dificultatile cu care se confruntau in ceea ce priveste accesul la finantare in comparatie cu intreprinderile mai mari. Daca nu sunt remediate, aceste dificultati ar putea duce la un numar mare de falimente ale microintreprinderilor si ale intreprinderilor mici, cauzand perturbari grave pentru intreaga economie a UE.

Prin modificarile adoptate astazi se extinde cadrul temporar pentru a le permite statelor membre sa acorde sprijin public in temeiul cadrului temporar tuturor microintreprinderilor si intreprinderilor mici, chiar daca acestea se aflau deja in dificultate financiara la 31 decembrie 2019.

Sprijinul va fi acordat cu exceptia cazului in care aceste societati se afla in proceduri de insolventa, au primit ajutor pentru salvare pe care nu l-au rambursat sau fac obiectul unui plan de restructurare in conformitate cu normele privind ajutoarele de stat. Avand in vedere dimensiunea redusa a acestui tip de intreprinderi si implicarea lor restransa in tranzactii transfrontaliere, ajutoarele de stat temporare acordate microintreprinderilor si intreprinderilor mici sunt mai putin susceptibile sa denatureze concurenta pe piata interna decat ajutoarele de stat acordate intreprinderilor mai mari.

Aceasta modificare va spori in mod efectiv posibilitatile de sprijinire a intreprinderilor nou-infiintate - majoritatea acestora intrand in categoria microintreprinderilor si a intreprinderilor mici - in special a celor inovatoare, care ar putea inregistra pierderi in faza lor de crestere, dar care sunt esentiale pentru redresarea economica a Uniunii.

Comisia reaminteste, de asemenea, ca toate intreprinderile mici si mijlocii care la 31 decembrie 2019 aveau mai putin de trei ani de existenta ar putea beneficia deja de masurile de ajutor prevazute in cadrul temporar, cu conditia sa nu faca obiectul unei proceduri de insolventa, sa nu fi primit ajutor pentru salvare pe care sa nu il fi rambursat sau sa nu faca obiectul unui plan de restructurare in conformitate cu normele privind ajutoarele de stat.

Stimulente pentru participarea investitorilor privati la masurile de ajutor vizand recapitalizarea in contextul redresarii in urma pandemiei de coronavirus

Comisia a adaptat, de asemenea, conditiile aferente masurilor de recapitalizare in temeiul cadrului temporar pentru cazurile in care investitorii privati contribuie la majorarea capitalului intreprinderilor impreuna cu statul.

Aceste modificari vor incuraja infuziile de capital cu o participare privata semnificativa in intreprinderi, limitandu-se astfel nevoia finantarii prin intermediul ajutoarelor de stat si riscul de denaturare a concurentei. In special, daca statul decide sa acorde ajutoare pentru recapitalizare, dar investitorii privati contribuie in mod semnificativ la cresterea capitalului (in principiu, cu cel putin 30 % din noua infuzie de capital) in aceleasi conditii ca statul, interdictia de achizitionare si plafonul referitor la remunerarea conducerii sunt limitate la trei ani. In plus, interdictia privind plata dividendelor nu li se aplica detinatorilor de noi actiuni si nici detinatorilor de actiuni existente, cu conditia ca acestia din urma sa reprezinte, in total, mai putin de 10 % din societate.

Astfel, intreprinderile vor fi stimulate sa caute contributii pentru nevoile lor de capital atat pe piata, cat si de la stat, asigurandu-se, in acelasi timp, garantii pentru a se mentine concurenta efectiva pe piata unica.

In conformitate cu principiul neutralitatii fata de proprietatea publica sau privata din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, prin modificarea de astazi, intreprinderile care detin o participatie de stat existenta vor putea sa atraga capital de la actionarii lor, in mod similar intreprinderilor private. In cazul in care sunt indeplinite conditiile de mai sus in ceea ce priveste participarea investitorilor privati la majorarea de capital, iar statul este un actionar existent (adica detinea actiuni inainte de acordarea ajutorului de recapitalizare) ce investeste proportional cu participatia sa existenta, Comisia nu considera necesara impunerea unor conditii specifice in ceea ce priveste iesirea statului.

Protectia pietei unice si asigurarea unor conditii de concurenta echitabile

Prin aceasta modificare, Comisia a clarificat faptul ca ajutoarele nu ar trebui sa fie conditionate de relocarea activitatii de productie sau a unei alte activitati a beneficiarului din alta tara din Spatiul Economic European (SEE) catre teritoriul statului membru care acorda ajutorul, intrucat o astfel de conditie ar fi deosebit de daunatoare pentru piata interna.

Sursa: Comisia Europeana



Toate stirile »